Monday, April 30, 2012

Cakap atau Diam ?

Bismillah .. ~




semua orang suka cakap kan ? siapa tak suka angkat tangan .. haha , Allah menciptakan MULUT kita yang serba indah ini untuk kegunaan hambaNya .. tapi dia ada tapi , maksudnya syarat la , kita kenalah guna mulut ni dengan .. bercakap . -.- , ( cakap macam kl ) kita kenelah bercakap perkara yang berfaedah ja , macam , tegur manusia ke , pasal pembelajaran ke , pasal dakwah ke , pasal pendapat ke , pasal dan pasal la , asalkan bawa manfaat yang BAIK sahaja ..

ok , PM faham , manusia memang suka bercerita , memang suka gerakkan mulut , lidah , memang suka mengumpat , memang suka menfitnah ,  ye ke ? tak semua ok , tak semua .. satu lagi PM nak cakap , Allah menciptakan AKAL untuk kita . untuk ape ? untuk kita gunakan ia tatkala kita ingin buka mulut la , bukan untuk tu je, untuk bezakan antara baik dengan buruk , untuk ingat perlakuan kita , untuk ingat hutang2 kita , untuk berfikir , untuk tu , untuk ni , untuk tuni .. berkaitan bukan ? Allah menciptakan segala-galanya dengan kaitan masing-masing .. so , berfikir sebelum berkata-kata ..

' Fitrah bagi manusia berkata - kata .. kawallah ia , berkata yang baik itu utama , jika sebaliknya , lebih baik berdiam sahaja .. '

No comments: